Marketing & communicatie stage bij een accountantskantoor?!

Stagiaire Nienke Suselbeek vertelt: "Binnen mijn opleiding Media, Informatie en Communicatie bij Saxion krijg je veel theorie- en praktijkvakken die te maken hebben met alle facetten van de media. Van campagnes bedenken tot aan een video opnemen. Tijdens het derde jaar van de opleiding ga je stagelopen om praktijkervaring op te doen en ik koos voor een accountantskantoor."

Marleen Weusink
Marleen Weusink

Solliciteren

Tijdens mijn oriëntatie voor een stageplek in het derde jaar was ik op zoek naar een bedrijf waar ik meer kon leren van marketing en dan specifiek op het onderdeel ‘Online marketing’. Ik heb toen bij diverse bedrijven gesolliciteerd en gesprekken gehad.

Deze gesprekken had ik voornamelijk bij creatieve reclamebureaus, omdat deze bedrijven vanuit mijn opleiding werden aangeraden. Toch twijfelde ik nog teveel. De klik met een bedrijf was voor mij een grote voorwaarde, omdat je er toch een half jaar stage gaat lopen.

Persoonlijke benadering

Toen ik tussen de gesprekken door een oproep voor een geschikte stageplek plaatste op LinkedIn, werd ik benaderd door de campusrecruiter van de Jong & Laan. Ik vond het heel verrassend en bijzonder dat ik persoonlijk werd benaderd. Ze stuurde mij de vacature door en ik werd gelijk getriggerd door de aansprekende tekst, de professionele website en de taken die je mocht gaan uitvoeren als stagiaire bij de Jong & Laan.

Vooroordeel accountantskantoor

Ik dacht bij mezelf: ‘’Ik kan altijd op gesprek gaan en zien wat het wordt’’.

Zo gezegd, zo gedaan. Onderweg naar Vroomshoop, wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten. Ik had namelijk best wel een vooroordeel van een accountantskantoor: een stoffig kantoor, mensen strak in pak en een bedrijf dat totaal geen creativiteit in zich had.

Toen ik binnenkwam, werd één vooroordeel al van mijn bordje geveegd. Het is totaal geen stoffig kantoor en ik werd heel persoonlijk ontvangen. Kort daarna werd ik opgehaald en heb ik een sollicitatiegesprek gehad met twee werknemers van de afdeling marketing & communicatie. Vanaf het eerste moment was het gesprek heel persoonlijk en voelde ik mij op mijn gemak.

Dat persoonlijke kwam terug in een opmerking die een van de twee werknemers maakte. Toen ik veel vertelde over mijn gemaakte opdrachten en wat ik tot nu toe had bereikt, kreeg ik de volgende opmerking:

‘’Maar Nienke, wat doe jij nou als je ‘s avonds thuiskomt van een dag school en wat vind je leuk om met vrienden te doen?’’.

Dit had ik nog nooit eerder in een sollicitatiegesprek meegemaakt. Terwijl deze vraag best onwennig aanvoelde, ging het al gauw over Netflix-series en de klik was al snel gemaakt.

Stagelopen

In de eerste week werd ik weer op zo’n persoonlijke manier ontvangen. Ik mocht gelijk aansluiten bij een werkoverleg, waardoor ik meteen werd ondergedompeld in alle projecten van het marketing- & communicatieteam.

Diezelfde week ben ik in gesprek gegaan met mijn stagebegeleider, om te kijken naar mijn leerdoelen voor deze periode. Ik wilde graag meer leren van online marketing en samen overlegden we hoe we dat het beste konden inrichten tijdens de stageperiode.

Op het moment van schrijven zit mijn stage er bijna op. Tijdens deze periode heb ik een bijdrage kunnen leveren aan:

  • de online vind- en zichtbaarheid van de Jong & Laan door middel van Google Mijn Bedrijf en Apple Maps;
  • de organisatie van het jaarlijkse voetbaltoernooi;
  • een analyse door middel van Google Analytics en Hotjar;
  • de werkzaamheden rondom de social media kanalen;
  • de dagelijkse werkzaamheden zoals: de mailbox beheren, nieuwsberichten plaatsen, advertentieaanvragen behandelen etc.

Mijn leerproces stond altijd op nummer één en samen met de dagelijkse werkzaamheden, die je uitvoert ter ondersteuning van het team, heb ik een fijne en leerzame tijd gehad!

Door: Nienke Suselbeek

Stagelopen bij de Jong & Laan

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren