Multidisciplinair werken: zoals het (niet) hoort

“Het werken met multidisciplinaire teams is steeds vaker onderwerp van gesprek in de accountancy. Het is voor ons de manier om tot betere kwaliteit te komen en onze klanten verder te helpen.”

“We zijn een team om elkaar te versterken! En daar profiteren wij niet alleen van, maar vooral de klant.”

Mooie woorden, het klinkt mooi en staat fraai, maar hoe gaat dat in de praktijk? Wat levert het samenwerken met verschillende disciplines de klant, ons en mij, als accountant nou echt op?

Henk Wijnholt
Henk Wijnholt

Zoals het niet hoort

Soms denkt een accountant dat hij het alleen wel kan: “Ik heb toch jarenlange ervaring, ik ken de klant het beste, ik kan dit ook wel alleen.” Zo kan het voorkomen dat een accountant betrokken is bij de onderhandelingen e.d. van een beoogde verkoop van de aandelen van een BV, maar even is ‘vergeten’ een fiscalist in te schakelen.

“Want zo moeilijk zijn de fiscale consequenties toch niet?” Op het laatste moment toch nog maar even de fiscalist gevraagd en … oeps! Toch een verraderlijke adder onder het gras.

Dat geeft onrust en stress. En dan wordt er vast alsnog (maar dus te laat) samen met de fiscalist gekeken naar een oplossing, maar een goede leer voor een volgende keer: juist ja, multidisciplinair!

Zoals het hoort

In de collegezalen op de accountancyopleidingen wordt het al verteld: ga samenwerken met verschillende disciplines. Het samenstellen van de jaarrekeningen (dat is wat we doen), is voor ons niet meer alleen een kunstje van een accountant en zijn team, maar pakken we aan als een multidisciplinaire opdracht.

Hoe we dat doen? Eigenlijk best eenvoudig.

Voordat we nog maar één administratieve handeling bij onze klant hebben gedaan en voordat we nog maar één journaalpost hebben gemaakt in Caseware, houden we eerst een teamoverleg. Elke jaarrekening weer en elk jaar weer. We gaan om tafel met de accountant, assistent-accountant, fiscalist en een personeelsadviseur.

Het samenstellen van de jaarrekeningen is niet meer alleen een kunstje van een accountant en zijn team

We bespreken de kansen bij deze klant en de risico’s en aandachtspunten voor het samenstellen van de jaarrekening. We plannen, zodat we op de gewenste datum met de klant om de tafel zitten. Dat gesprek voeren we dan aan de hand van een jaarrekening die klaar is en waar de fiscalist zijn goedkeuring voor heeft gegeven.

De personeelsadviseur heeft me verteld waar de kansen en risico’s liggen met betrekking tot het personeel en zo nodig schuift hij aan. De fiscalist heeft de aangiften klaar en bespreekt deze met de klant.

Het proces loopt gestroomlijnd en er wordt efficiënt gewerkt. De klant krijgt wat hij wil, namelijk een kwalitatief goede jaarrekening waarbij de fiscale consequenties zijn besproken en de kansen en risico’s met betrekking tot het personeel bekend zijn.

Dat geeft de klant rust en een goed gevoel. En de accountant? Die kan met zijn team tevreden en trots zijn op het resultaat!

Dit kan alleen als ieder teamlid zijn verantwoordelijkheid kent en neemt. Dus we communiceren wekelijks tijdens een weekstart met elkaar. Geven elkaar feedback en feed forward. Zo houden we elkaar scherp.

Zo mooi kan het zijn

Bij een klant speelde al jaren een opvolgingsvraag binnen het familiebedrijf. Daarbij spelen vele aspecten een rol, die elk een andere deskundigheid vereisen. Samen met een multidisciplinair team pakten we dit aan.

Wie doet dan wat?

  • De familieadviseur voert de gesprekken met de ouders en de kinderen. Wat willen de ouders? Wat willen de kinderen? Wat vindt de familie belangrijk? Dit is het startpunt, vanuit hier wordt een plan van aanpak opgesteld.
  • De accountant zorgt voor een kwalitatief goede jaarrekening en prognose die gebruikt kan worden voor de overname.
  • De adviseur corporate finance zorgt voor een objectieve waardebepaling van de aandelen.
  • De fiscalist zorgt voor de uitvoering van de bedrijfsopvolgingsregeling en de afstemming met de Belastingdienst en notarissen.
  • De bedrijfsadviseur zorgt voor een optimale financieringsstructuur.
  • De personeelsadviseur zorgt voor het invoeren van personeelsgesprekken.
  • En de HR-adviseur geeft een cursus Leiderschap en persoonlijke ontwikkeling.

De klant weet dat het goed en deskundig is geregeld, naar zijn wensen, waarbij rekening wordt gehouden met de familiebelangen. Als accountant vind ik dit gaaf! Dit geeft me een goed en vertrouwd gevoel!

Dus multidisciplinair samenwerken moeilijk? Nee hoor, gewoon een kwestie van doen, met respect voor elkaars deskundigheid. Dus de volgende keer? Juist ja, multidisciplinair!

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren