Zoals het hoort
In de collegezalen op de accountancyopleidingen wordt het al verteld: ga samenwerken met verschillende disciplines. Het samenstellen van de jaarrekeningen (dat is wat we doen), is voor ons niet meer alleen een kunstje van een accountant en zijn team, maar pakken we aan als een multidisciplinaire opdracht.
Hoe we dat doen? Eigenlijk best eenvoudig.
Voordat we nog maar één administratieve handeling bij onze klant hebben gedaan en voordat we nog maar één journaalpost hebben gemaakt in Caseware, houden we eerst een teamoverleg. Elke jaarrekening weer en elk jaar weer. We gaan om tafel met de accountant, assistent-accountant, fiscalist en een personeelsadviseur.
Het samenstellen van de jaarrekeningen is niet meer alleen een kunstje van een accountant en zijn team
We bespreken de kansen bij deze klant en de risico’s en aandachtspunten voor het samenstellen van de jaarrekening. We plannen, zodat we op de gewenste datum met de klant om de tafel zitten. Dat gesprek voeren we dan aan de hand van een jaarrekening die klaar is en waar de fiscalist zijn goedkeuring voor heeft gegeven.
De personeelsadviseur heeft me verteld waar de kansen en risico’s liggen met betrekking tot het personeel en zo nodig schuift hij aan. De fiscalist heeft de aangiften klaar en bespreekt deze met de klant.
Het proces loopt gestroomlijnd en er wordt efficiënt gewerkt. De klant krijgt wat hij wil, namelijk een kwalitatief goede jaarrekening waarbij de fiscale consequenties zijn besproken en de kansen en risico’s met betrekking tot het personeel bekend zijn.
Dat geeft de klant rust en een goed gevoel. En de accountant? Die kan met zijn team tevreden en trots zijn op het resultaat!
Dit kan alleen als ieder teamlid zijn verantwoordelijkheid kent en neemt. Dus we communiceren wekelijks tijdens een weekstart met elkaar. Geven elkaar feedback en feed forward. Zo houden we elkaar scherp.