Cijfers gaan leven met de inzet van dashboarding en data-analyse

"In mijn werk als accountant in de samenstelpraktijk maken we steeds meer en vaker gebruik van dashboarding en data-analyse. Deze tools zijn door onze IT’ers van de afdeling IT-advies zelf gebouwd en daarmee speciaal afgestemd op onze klanten en onze werkwijzen."

Iedereen draagt bij aan innovatie

"In de controlepraktijk was het al langer gebruikelijk om te werken met dashboarding en data-analyse, maar al snel pasten wij dit ook toe in onze samenstelpraktijk. Door de input van collega’s hebben we een uitgebreid pakket aan tools ontwikkeld waar we in ons dagelijks werk enorm veel profijt van hebben.

We halen input op uit de bijeenkomsten die we met alle adviseurs hebben. Hier vragen we waar ze tegenaanlopen in hun (advies)werk en waar zij kansen zien voor verbetering/automatisering. Door hierover te sparren samen en iedereen de kans te geven om ideeën aan te dragen, worden de mooiste en meest efficiënte oplossingen voor onze interne processen gerealiseerd."

Jordy Ekkel
Jordy Ekkel Accountant
Specialist op het gebied van accountancy
Mijn naam is Jordy Ekkel, accountant en adviseur bij de Jong & Laan. Ik ben er voor mijn klanten en sta voor ze klaar. Ik ben een fanatiek persoon - niet alleen bij het spelen van spelletjes, maar óók om de ondernemer verder te helpen. Daarbij vind ik het belangrijk om mijn klanten inzicht te geven en vooruit te helpen, zodat hij of zij 's nachts niet wakker hoeft te liggen.
Neem contact op

Direct inzicht in verhoudingen & bijzonderheden 

"In de verschillende data-analyses kunnen we nu heel eenvoudig bijzonderheden uit de administratie presenteren. In mijn team zijn het meestal assistent-accountants die werkprogramma’s uitwerken en vragen die hierin staan beantwoorden met behulp van data-analyse.

De datasets maken grafieken en overzichten waardoor direct zichtbaar is hoe de verhoudingen liggen in zowel klantverhoudingen, maar ook omzetten per maand.

Een voorbeeld van zo’n vraag is: “Hoe afhankelijk is klant x van klanten in het klantenbestand?” Vanuit de platte cijfers, mutaties en cumulatieven die in een grootboek zichtbaar zijn, is dit lastig te herkennen. De datasets maken grafieken en overzichten waardoor direct zichtbaar is hoe de verhoudingen liggen in zowel klantverhoudingen, maar ook omzetten per maand.  

Zodra ik de uitwerkingen krijg, beoordeel ik of hier patronen of uitschieters in zitten die je wel/niet zou verwachten bij een bepaald type bedrijf. Denk hierbij aan een klant die in zijn klantenbestand één grote klant heeft die 70% van de totale omzet genereerd. Dit is natuurlijk een groot risico en bespreek ik dan met de klant. Vervolgens geef ik hierover mijn advies.

Of wat dacht je van een horecabedrijf met een dip in de omzet in oktober/november? Dit is voor dit type bedrijf in de lijn der verwachting, gezien de feestdagen die volgen in december. Is er in december echter geen piek? Dan is dit weer een aanleiding om over in gesprek te gaan."  

Impact op kwaliteit

"Gesprekken met ondernemers gaan hierdoor meer over de inhoud. Ook betekent de informatie in de visuele jaarrekening zo veel meer voor de ondernemer. Het wordt concreter en dit maakt de kwaliteit van onze dienstverlening en adviezen beter. Innovaties die we doorvoeren in de data-analyses hebben dus een directe impact op de kwaliteit die wij leveren.  

Een andere manier waarop het kwaliteit toevoegt, is dat we automatische herkenningen hebben toegevoegd die direct signaleren of een klant zakendoet met risicolanden of een negatieve kas heeft. Ook hebben we specifieke btw-datasets, die zorgen ervoor dat de btw op alle transacties in een administratie van de klant automatisch worden gecontroleerd. Dit helpt ons om de foutgevoeligheid aanzienlijk te verlagen.

Innovaties die we doorvoeren in de data-analyses hebben een directe impact op de kwaliteit die wij leveren.

Het is voor mij erg belangrijk om goed en secuur mijn werk te doen, daarom vind ik het super dat de Jong & Laan hierin investeert. We doen het met z’n allen en dat maakt het echt een team effort. Van begin tot eind werken we met de hoogste kwaliteitsstandaarden en gaan cijfers veel meer leven. Niet alleen voor de assistent-accountants en adviseurs, maar ook voor de klant.  

De manier waarop we bij de Jong & Laan werken met data-analyse en dashboarding zie je niet bij veel andere kantoren. Ook tijdens introductiebijeenkomsten van nieuwe collega’s merk ik dat zij hier altijd het meest nieuwsgierig naar zijn en positief door worden verrast."

Denk je dat dit ook jouw manier van werken kan verbeteren en sta je open voor een kennismaking? Neem dan gerust eens contact met mij op!

Werken met de

hoogste kwaliteits-
standaarden.

"Het is voor mij erg belangrijk om goed en secuur mijn werk te doen, daarom vind ik het super dat de Jong & Laan hierin investeert. We doen het met z’n allen en dat maakt het echt een team effort." - Jordy Ekkel

Samen gaan!