Cijfers gaan leven met de inzet van dashboarding en data-analyse

In mijn werk als accountant in de samenstelpraktijk maken we steeds meer en vaker gebruik van dashboarding en data-analyse. Deze tools zijn door onze IT’ers van de afdeling IT-advies zelf gebouwd en daarmee speciaal afgestemd op onze klanten en onze werkwijzen.

Cijfers gaan leven met de inzet van dashboarding en data-analyse

In de controlepraktijk maken we hier al jaren gebruik van, maar in de samenstelpraktijk is dit nog relatief nieuw. Met de kennis vanuit de controle en input van collega’s, hebben we een uitgebreid pakket staan waar we in ons dagelijks werk superveel profijt van hebben.  

Iedereen draagt bij aan de dashboarding en data-analyse 

We halen informatie op uit de bijeenkomsten die we met alle adviseurs hebben. Hier vragen we uit waar ze tegenaanlopen in hun (advies)werk en waar zij kansen zien voor verbetering/automatisering. Door hier over te sparren samen en iedereen de kans te geven om ideeën aan te dragen, worden de mooiste en meest efficiënte oplossingen voor onze interne processen gerealiseerd.  

Jordy Ekkel
Jordy Ekkel Accountant
Specialist op het gebied van accountancy
Mijn naam is Jordy Ekkel, accountant en adviseur bij de Jong & Laan. Ik ben er voor mijn klanten en sta voor ze klaar. Ik ben een fanatiek persoon - niet alleen bij het spelen van spelletjes, maar óók om de ondernemer verder te helpen. Daarbij vind ik het belangrijk om mijn klanten inzicht te geven en vooruit te helpen, zodat hij of zij 's nachts niet wakker hoeft te liggen.
Neem contact op

Direct inzicht in verhoudingen en bijzonderheden 

In de verschillende data-analyses kunnen we nu heel eenvoudig bijzonderheden uit de administratie presenteren. In mijn team zijn het meestal assistent-accountants die werkprogramma’s uitwerken en vragen die hierin staan beantwoorden met behulp van data-analyse.

De datasets maken grafieken en overzichten waardoor direct zichtbaar is hoe de verhoudingen liggen in zowel klantverhoudingen, maar ook omzetten per maand.

Een voorbeeld van zo’n vraag is: “Hoe afhankelijk is klant x van klanten in het klantenbestand?” Vanuit de platte cijfers, mutaties en cumulatieve die in een grootboek zichtbaar zijn, is dit lastig te herkennen. De datasets maken grafieken en overzichten waardoor direct zichtbaar is hoe de verhoudingen liggen in zowel klantverhoudingen, maar ook omzetten per maand.  

Zodra ik de uitwerkingen krijg, beoordeel ik of hier patronen of uitschieters in zitten die je wel/niet zou verwachten bij een type bedrijf. Denk hierbij aan een klant die in zijn klantenbestand één grote klant heeft die 70% van de totale omzet genereerd. Dit is natuurlijk een groot risico en bespreek ik dan met de klant en geef hen hierover adviezen.

Of wat dacht je van een horecabedrijf met een dip in de omzet in oktober/november? Dit is voor dit type bedrijf in de lijn der verwachting, gezien de feestdagen die volgen in december. Is er in december echter geen piek? Dan is dit weer een aanleiding om over in gesprek te gaan.  

Waarom de Jong & Laan?

Tijd voor innovatie

Er is altijd ruimte voor innovatie binnen je werkzaamheden.

Goede werk-privé balans

Carrière maken is belangrijk, maar we verliezen jouw persoonlijke situatie niet uit het oog.

Met plezier naar je werk

Bij ons gaat het niet alleen om presteren, sfeer en gezelligheid zijn minstens net zo belangrijk! 

Inhoudelijke gesprekken en meer kwaliteit

Gesprekken gaan hierdoor veel meer over de inhoud en de informatie in de visuele jaarrekening krijgt voor de ondernemer veel meer betekenis. Het wordt hierdoor tastbaarder voor hen en dit maakt de kwaliteit van onze dienstverlening en adviezen beter.  De innovaties die we dus doorvoeren in de data-analyses hebben hiermee directe impact op de kwaliteit die wij leveren.  

Een andere manier waarop het kwaliteit toevoegt, is dat we herkenningen erin hebben, die direct signaleren of een klant zakendoet met risicolanden of een negatieve kas heeft. Of wat dacht je van specifieke BTW-datasets, die zorgen ervoor dat de BTW op alle transacties in een administratie van de klant automatisch worden gecontroleerd. Het blijft bij ons veelal mensenwerk en het helpt ons om de foutgevoeligheid aanzienlijk te verlagen.  

De manier waarop we bij de Jong & Laan werken met data-analyse en dashboarding zie je echt niet bij veel andere kantoren.

Investeren in kwaliteit en innovatie 

Het is voor mij heel belangrijk om goed en secuur mijn werk te doen, daarom vind ik het heel belangrijk dat de Jong & Laan hierin (blijft) investeren. Gelukkig doen we dit ook met z’n allen en maakt het echte een team effort. Van begin tot het einde werken we met de hoogste kwaliteitsstandaarden en gaan cijfers veel meer leven, niet alleen voor de assistent-accountants en adviseurs, maar ook voor de klant.  

De manier waarop we bij de Jong & Laan werken met data-analyse en dashboarding zie je echt niet bij veel andere kantoren. Ook tijdens introductiebijeenkomsten van nieuwe collega’s merk ik dat zij hier altijd het meest nieuwsgierig naar zijn en positief door worden verrast.  

Denk je dat het ook jouw manier van werken kan verbeteren en sta je open voor een kennismaking? Neem dan gerust eens contact met mij op.  

Werken met de

hoogste kwaliteits-
standaarden.

Het is voor mij heel belangrijk om goed en secuur mijn werk te doen, daarom vind ik het heel belangrijk dat de Jong & Laan hierin (blijft) investeren. Gelukkig doen we dit ook met z’n allen en maakt het echte een team effort.