Feyen [video]

Inzicht in personeelszaken met HR & salaris online

Groothandel en familiebedrijf Feyen bestaat al sinds 1899 en is een professionele partner voor totale facilitaire inkoop en verzorging hiervan. Door uitbreiding van de dienstverlening kwam er de afgelopen jaren steeds meer personeel in dienst. Wat Jeroen Feyen (eigenaar) miste, was inzicht in alle personeelszaken. 

Alfred Heijink (teamleider personeel) ging met hem om tafel en stelde Jeroen de vragen: waar wil jij de komende vijf jaar naartoe? En welke informatiebehoefte heb je?

Hoe de samenwerking verloopt, zie je in de video ➽

Video | Feyen

Het bedrijf

Interviewer: Jeroen, vertel eens over jullie familiebedrijf?

Jeroen: We zijn altijd al een familiebedrijf geweest. We zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in 1899. We zijn eigenlijk begonnen in de oliehandel en de laatste 25 jaar richten we ons met name op koffieautomaten in het bedrijfsleven.

Ontwikkeling

Jeroen: De laatste vijf à tien jaar hebben we een servicedienst erbij gekregen en doen we comfort operating. We hebben onze eigen lijn aan koffie in de markt gezet: '1899'. Dat loopt allemaal vrij succesvol, alleen is er daardoor ook een groeiende personeelsvraag. We zijn best wel gegroeid in omzet, maar ook in personeel de laatste jaren.

Interviewer: Hoe speelt de Jong & Laan hierin een rol voor jullie?

Jeroen: De Jong & Laan is al zolang ik weet onze huisaccountant. Ze hebben altijd meegedacht met de veranderingen die wij in het bedrijf hebben doorgevoerd.

Deze groei heeft ook wel wat gevraagd van onze administratie. Zij hebben meegedacht en ervoor gezorgd dat wij een goede personeelsadministratie hebben. Hierdoor hebben wij een veel beter inzicht in wie hier allemaal rondloopt, wat de kosten zijn en we kunnen sturen op de cijfers die wij daaruit krijgen.

Kansen

Interviewer: Alfred, welke kansen zagen jullie voor Feyen?

Alfred: Ik ben al heel wat jaren betrokken bij de onderneming Feyen. Een prachtige onderneming, die we zeker in de afgelopen jaren hebben zien veranderen van een hele steady groothandel naar de onderneming die ze nu zijn.

In die groei zat ook een stuk personeelsbehoefte en daar hebben wij een mooie invulling aan kunnen geven.

Interviewer: Hoe zijn jullie te werk gegaan?

Alfred: Ik ben een gesprek met Jeroen aangegaan, samen met een consultant van onze organisatie. En daarin hebben we eigenlijk de hele simpele vraag gesteld: Jeroen, waar wil jij de komende vijf jaar naartoe? En daaraan gekoppeld: welke informatiebehoefte heb je?

We keken echt toekomstgericht. Niet nu op korte termijn, maar juist een oplossing zoeken voor de lange termijn.

Inzicht en gebruiksgemak

Interviewer: Zijn jullie hier uitgekomen?

Alfred: Ja zeker, uit die inventarisatie bleek heel duidelijk dat inzicht heel belangrijk was. Zeker voor de lange termijn. Ze wilden gebruiksgemak en het moest goed koppelbaar zijn met hun systemen.

Vanuit daar hebben wij ons systeem HR & salaris online in de service variant geïmplementeerd. Dit leverde Feyen direct duidelijke managementinformatie op. Ze kregen inzicht en het gebruiksgemak wat ze graag wilden hebben.

Interviewer: Jeroen, wat was er dan zo handig voor jullie?

Jeroen: We kunnen zelf mutaties doorvoeren, daardoor kunnen we een stuk sneller werken. Daarnaast hebben wij gekozen voor een oplossing met een app, waardoor onze medewerkers zelf ook hun gegevens kunnen inzien.

Ze kunnen hun vakantiedagen invullen en de salarisstroken downloaden. Het is eigenlijk voor onszelf, maar ook voor onze medewerkers een betere oplossing.

Vrijheid, maar ook betrokkenheid

Interviewer: Betekent dit dat Feyen alles zelf doet?

Alfred: Feyen heeft inderdaad een hele mooie stap gemaakt vanuit de service variant naar de selfservice variant, waarin ze eigenlijk de complete vrijheid krijgen van het hele systeem.

Interviewer: Is de Jong & Laan dan nog wel nauw betrokken bij Feyen?

Alfred: Ja, zeker. Aan de ene kant wilde Feyen heel graag vrijheid, maar ze wilden wel een stuk borging van kwaliteit. Dat vullen wij in door middel van vier keer een scan per jaar.

Dan komt mijn collega langs en neemt de administratie door. Dat zijn ook hele mooie momenten om de laatste tips en trucs van het systeem even door te lopen.

En wat we ook altijd meenemen is een stuk werkkostenregeling. Voor klanten vaak een lastige regeling. Doordat wij zo betrokken zijn en continu zien wat er gebeurt, kijken wij hierbij juist naar de kansen voor Feyen.

Interviewer: Jeroen, hoe ervaren jullie dit contact?

Jeroen: Het contact met de Jong & Laan ervaren we als zeer prettig. Het is een wat grotere organisatie geworden door de jaren heen. Maar dat brengt ook veel specialismes met zich mee, waardoor wij met vele vraagstukken bij hen terecht kunnen. En dat vinden wij zeer prettig.

Meer praktijkverhalen van onze collega's

Case
Urban Iki [video]: als een bedrijf snel groeit, help je bij automatisering
Bekijk klantcase
Case
Kinderdagverblijf De Dassenburcht: een ware onderneming
Bekijk klantcase
Case
Smienk Trapliften: sparren over de steeds complexere onderwerpen
Bekijk klantcase