(werk)druk is een emotie, maar daarmee is het onderwerp niet minder relevant.

"Het lag aan mijzelf, ik had de drive om eindeloos door te werken, terwijl ik ook andere dingen wilde doen."

De ene persoon ervaart werkdruk anders dan de andere persoon. Dit heeft met veel verschillende factoren te maken, zoals persoonlijkheid, ervaringen, leefomstandigheden, etc. Ook speelt de figuurlijke plek van werk in jouw leven een rol. De ene persoon werkt om te leven, de andere persoon leeft om te werken. 

Maar wat nou als jij je werk enorm leuk vindt, maar daarnaast ook andere dingen wilt doen? Dus dat je van nature geneigd bent om (onevenredig veel) tijd aan je werk te gunnen, terwijl je eigenlijk een deel van die tijd liever ergens anders aan besteedt. Dat kan best een worsteling zijn. In dat geval is het fijn dat je een omgeving hebt die niet stimuleert om zo veel te werken. En zo ervaar ik de Jong & Laan.

Vervuild staal verduurzamen, PMC de eerste ter wereld die dit realiseert | de Jong en Laan

Ik hou enorm van mijn werk en heb tien jaar lang met veel plezier gewerkt bij een van de vier grote accountantsorganisaties. Maar na een jaar of zeven merkte ik dat dit voor mij niet de ideale werkomgeving was. Niets ten nadele van mijn werkgever destijds; het lag aan mijzelf. Ik had de drive om eindeloos door te werken, terwijl ik ook andere dingen wilde doen, maar mijzelf daar niet de ruimte voor gaf. Om die andere dingen wel te doen had ik dus wat hulp nodig. En daarom ben ik destijds op zoek gegaan naar een werkgever die mij daarin hielp. In de Jong & Laan heb ik die werkgever, gelukkig, gevonden.

"Ik had de drive om eindeloos door te werken, terwijl ik ook andere dingen wilde doen, maar mijzelf daar niet de ruimte voor gaf."

Waarom zouden wij haast hebben als een ander te laat is?

Dit is een vraag die wij onszelf stellen als de klant zijn/haar afspraken niet of te laat nakomt. Uiteraard denken en werken wij zo veel mogelijk mee om alsnog de deadline te halen, maar niet voordat deze vraag beantwoord is. Dus gaan we in gesprek met de klant, en dat geeft rust. Want wij krijgen inzicht in de reden en die geeft ons óf motivatie om alsnog de deadline te halen, óf extra tijd als de deadline toch verschoven kan worden. 

"Het kan een worsteling zijn en dan is het fijn dat je een omgeving hebt die niet stimuleert om zo veel te werken. En zo ervaar ik de Jong & Laan."

Wij werken samen in teams. In situaties waarin onverhoopt een collega uitvalt bepalen wij snel hoe dit de teams raakt. Om te voorkomen dat bepaalde teams of medecollega’s hard geraakt worden, kijken wij bij het oplossen primair naar hoe wij de lasten samen kunnen delen. Vaak lukt dit ook, omdat we op voorhand ruimte houden in de planning om onvoorziene omstandigheden op te kunnen vangen. 

Naast dat bovenstaande handelswijzen rust geven, helpt het ons ook om de kwaliteit van onze dienstverlening hoog te houden. 

Een goed voorbeeld

Een poosje geleden waren wij in gesprek met collega’s van andere grote(re) accountantsorganisaties over overwerk. In dat gesprek werd ook het aantal overuren gedeeld. Toen wij het aantal overuren per medewerker op jaarbasis noemde, dacht men dat dit het aantal overuren per maand was.

Hoe ervaar jij werkdruk en hoe gaat jouw werkgever hiermee om? Wil je eens van gedachten wisselen over dit onderwerp of gewoon kennismaken, neem dan zeker contact met mij op. 

Bekijk onze vacatures in de controlepraktijk

Geen reacties
Plaats je reactie

Reageer op:

Annuleren