Van cock­tail­sha­ker naar be­las­ting­ad­vi­seur

Ik kwam binnen als trainee en had op werkgebied een ruime ervaring als cocktailshaker, maar niet als belastingadviseur. Net van school dacht ik alle materie te kennen, niets bleek minder waar...

Typische surfer vs. typische accountant

Een typische surfer versus een typische accountant; twee totaal andere werelden, of toch niet? Het imago van de accountancy is nog altijd wat stoffig. Die beleving beamen de collega's van de Jong & Laan totaal niet. We lopen al lang niet meer in een driedelig maatpak met de uitstraling dat wij alle wijsheid in pacht hebben. Integendeel! 

Juist door onze nuchtere houding en open samenwerking met de klant, zijn wij dé toegankelijke sparringpartner voor ondernemers. Belastingadviseur Yoran Boer vertelt over zijn ervaring, carrièrepad en hoe laagdrempelig klantcontact bijdraagt aan een optimale advisering.  

Yoran Boer
Yoran Boer Senior belastingadviseur

"Ik wilde graag veel contact hebben met mensen."

Als partner meedenken over de vooruitgang

Een klant verder helpen op een gebied dat voor hem abracadabra is, geeft voldoening. Natuurlijk snapt een ondernemer veel meer dan alleen de balanscijfers, maar is hij op de hoogte van bepaalde regelingen? Iedereen kan een zaak feitelijk benaderen, wij gaan verder door op verschillende fronten onze specifieke, diepgaande, kennis toe te passen. 

Uniek aan werken bij de Jong & Laan is juist ons persoonlijke klantcontact. Dit maakt echt het verschil, zo ook bij de situatie van Beheer Schildmeer bv. Door het goede en informele contact, kan ik als partner meedenken over de vooruitgang van de organisatie en de ondernemer.  

Brede blik 

Dat meekijken met de klant doen we vanuit verschillende invalshoeken, want alles is met elkaar verbonden. Investeer je op een bepaald gebied, dan heeft dat niet alleen gevolgen voor de omzet en de balans van de organisatie, maar ook op bijvoorbeeld: 

  • fiscale inrichting; 
  • wet- en regelgeving; 
  • subsidies; 
  • de capaciteiten van de werknemers; 
  • en wellicht de privésituatie van de ondernemer.  

Bij die organisatiebeslissingen komen vaak kruisverbanden naar boven op vakgebieden die misschien ook wel wat verder van jouw expertise als fiscalist staan. Daarom werken we altijd met een multidisciplinair team aan een opdracht. 

We kijken niet alleen naar de cijfers en regelingen, maar ook naar drijfveren én de (privé)situatie van een ondernemer. Dat maakt het werk uitdagend, creëert dat je met een hecht team werkt en zorgt ervoor dat je continu van elkaar blijft leren.  

Nuchtere basis 

De collega’s om je heen zijn super belangrijk bij de Jong & Laan, net als je eigen ontwikkeling. Er liggen veel kansen, waarvoor je alle ruimte krijgt om ze te pakken. Toon je initiatief, dan zijn ze bij de Jong & Laan bereid je daarin te ondersteunen.

Echter, we beginnen nuchter als we zijn allemaal bij de basis. Vooral als student van de universiteit, is dit super belangrijk. Je draait daarom altijd eerst mee met het maken van aangiften om ervaring op te doen. Hier heb je later profijt van bij het geven van adviezen, omdat je van A tot Z weet hoe alles werkt. 

twee mannen

Een cocktailshaker met fiscale ambities  

Overigens betekent dat niet alleen maar bureauwerk. Zeker niet! Je wordt juist snel aan een klant gekoppeld, want daar leer je het meeste van. Het verbreed je kennis, persoonlijke skills en je krijgt meer grip op het gehele plaatje. Ik heb gemerkt dat die route en investeringsperiode uiteindelijk veel bijdraagt aan de kwaliteit van mijn werk nu als belastingadviseur. 

Op den duur krijg je ervaring in het stellen van de juiste vragen.

Ik kwam binnen als trainee en had op werkgebied een ruime ervaring als cocktailshaker, maar niet als belastingadviseur. Net van school dacht ik alle materie te kennen. Tot bij mijn eerste aangifte bleek dat de theorie niet geheel strookt met de praktijk. Alle informatie die je nodig hebt, ligt niet meer kant en klaar voor je neus, zoals tijdens de casus op school. Nee, nu moet je ze zelf boven water krijgen. Maar hoe doe je dat, welke vragen stel je?

De Jong & Laan gaf mij al snel het vertrouwen om dit zelf op te pakken. Het eerste klantcontact vond ik best spannend, maar op den duur krijg je ervaring in het stellen van de juiste vragen en wordt het een steeds leukere manier van informatie vergaren. 

Wij bedienen mkb+ klanten. Grote en vaak internationale ondernemingen waar je te maken hebt met een managementteam, maar ook organisaties waar je direct met de dga zelf om tafel zit. Dat is ook de situatie met Jack en Carla van der Laan. Voorheen eigenaren van één van de bekendste surfwinkels van Noord-Nederland; Surfcenter. Ooit kocht ik er als beginnend kitesurfer mijn eerste kleurrijke wetsuit, niet wetende dat ik hen later zou adviseren over verkoop en fiscaliteit.  

Naast de winkel voerden Jack en Carla het beheer over de villa’s op villapark Schildmeer bv. De surfwinkel begon echter zijn tol te eisen. Zeker het laatste coronajaar, waarin mensen veel investeerden in de sport. De materialen waren niet aan te slepen. Zo erg dat de materialen soms van de vrachtwagen niet eens de winkel in gingen en collega’s van het onderhoud van de vakantiewoningen moesten bijspringen. Mooi natuurlijk, maar als relaxte ondernemer met aandacht voor de klant en de passie om goed materiaal verkopen, was het de wereld op zijn kop.

Kundig personeel was lastig te krijgen en mede door een lichamelijk ongemak werd er over de toekomst nagedacht. Als je dan naast de cijfers ook persoonlijkere gesprekken voert, komt zo’n onderwerp ter sprake. Door er dieper op door te vragen kwam ik erachter hoe Jack en Carla erin stonden en kon ik gericht en persoonlijk adviseren.

tekst gaat verder onder de afbeelding

Samen richting bepalen 

Met elkaar bepaalden we dat begin dit jaar het juiste moment was om het stokje over te dragen. Goed voor de mentale gezondheid en ook fiscaal had het voordelen. De winkel werd verkocht en de vof ontbonden.

Jack: “Dit gaf rust, het was lichamelijk een minder zware belasting en hoe fijn is het om een bijdrage te kunnen leveren aan je studerende kinderen? Ook creëerde het kansen om te focussen op nieuwe uitdagingen, want ik blijf een ondernemer met een vooruitstrevende blik. Door het verzorgen van het reilen en zijlen op het vakantiepark, zag ik kansen in het beheer van de vakantiewoningen. Maar in hoeverre past dat bij huidige financiële situatie, is daar ruimte voor? En is deze switch een slimme stap voor de toekomst?” 

Jack is een ondernemer, die ziet kansen die hij wil benutten. Daarbij is hij zich bewust van wet- en regelgeving, maar niet tot in detail. Daarvoor schakelt hij ons in. Hij belt dan ook geregeld om iets tegen ons aan te houden en zo kwam ook de vraag over investeren in de vakantiehuisjes naar voren. Is dat slim en hoe pak je dit het beste aan? 

Het creëerde voor Jack kansen om te focussen op nieuwe uitdagingen.

Fiscaal kan zo’n traject een uitdaging zijn, want ga je voor een passieve belegging met het oog op de toekomst of voor direct resultaat? Doelstelling en inrichting zijn hierbij bepalend. En laten we eerlijk zijn; de klant wil een hoge opbrengst en zo min mogelijk belasting betalen. Daar wil je hem graag bij helpen, maar als accountant/fiscalist heb je ook te maken met integriteit. Er zijn regels om je aan te houden, we handelen altijd uit een onafhankelijk standpunt met een duidelijk ethisch besef. Daarbovenop kijkt de Belastingdienst ook kritisch mee. 

Een advies was bijvoorbeeld om nu geen huisjes te verkopen. Hoe aantrekkelijk dit nu ook is, Jack vertrouwde op onze advisering en volgt deze gelukkig op. “Ik mag van jou niet verkopen”, mompelt Jack lachend. “Nee alle gekheid op een stokje. Ik neem de adviezen ter harte, zoals ze mij ook grondig en goed ondersteunden bij de verkoop van de surfwinkel. Natuurlijk heb je soms wilde ideeën en zie je goud in zaken, maar je hebt niet altijd zicht op de achterliggende regelgeving. Had ik zijn advies niet opgevolgd, dan zag onze financiële situatie er nu heel anders uit. Daarom neem ik geregeld contact op met Yoran. Hij is zelf soms zo gek om zijn mobiel op te nemen in het weekend als er bij mij weer eens een idee boven komt drijven.” 

twee mannen

Weten wat er speelt 

Je kunt het beste werken als je weet wat er speelt. In een persoonlijk gesprek of telefoontje hoor je ook de emotie achter het verhaal en krijg je uiteindelijk veel meer richting. De authentieke adviseur die goed kon rekenen maar minder praten, ben ik al lang niet meer. We zitten steeds meer in een adviseursrol en gelukkig leeft er bij de klant steeds minder het idee dat wanneer hij de accountant/fiscalist belt, meteen de teller begint te lopen.  

Jack bevestigd dat ze die beleving delen. “De Jong & Laan is toegankelijk en staat voor je klaar op het moment dat je ondersteuning kan gebruiken. Naast een snelle terugkoppeling, duidelijke digitale inzichten en een deskundig advies, maakt juist die informele manier van communiceren, het een fijne samenwerking”.

Spreekt jouw een baan als

belastingadviseur ook aan?

Neem gerust contact met mij op, ik praat je graag verder bij!