Voorsorteren op veranderingen en samenwerken
op het gebied van data & Power BI

Multidisciplinair samenwerken als consultant personeel

Voor mij als consultant personeel is samenwerken erg belangrijk. De expertisegebieden van mij en mijn collega's uit andere vakgebieden, hebben overlap en vullen elkaar aan. Door kennis te delen en elkaar aan te haken waar nodig, komen we tot betere oplossingen voor onze klanten.  

Dit maakt het werk uitdagend en afwisselend. Je maakt je eigen keuzes, pakt verantwoordelijkheid en neemt initiatief. Hoe ziet dat er dan uit? Ik vertel het je graag aan de hand van twee praktijkvoorbeelden! 

Bart Keuter
Bart Keuter Consultant personeel

De gevolgen van een rechtsvormwijzigingen

Praktijkvoorbeeld 1

In het andere blog met praktijkvoorbeelden nam ik je mee in een situatie waarin ik de hulp van een specialist vroeg. Het gaat ook geregeld de andere kant op. Zo kwam een collega van een andere discipline bij mij met de vraag om mee te denken en te adviseren.  

Het ging over een rechtsvormwijziging van een klant, iets waar we bij de Jong & Laan vaker vragen over krijgen. Daarnaast neem ik je kort mee in een samenwerking tussen mij en Felicity van de discipline IT-advies

Bij een rechtsvormwijziging is de samenstelpraktijk standaard betrokken en er worden altijd fiscalisten aangehaakt. In deze situaties brengt de fiscalist mij op de hoogte van een dergelijke wijziging. Ik kan hierdoor voorbereidend werk doen om de financiële administraties over te zetten.  

Denk hierbij aan het opstarten en inrichten van een nieuwe salarisadministratie. Daarnaast schakel ik met de belastingdienst, het pensioenfonds en overige betrokken instanties zoals de Arbo. Het bovenstaande is een mooi voorbeeld van vooraf adviseren in plaats van achteraf corrigeren.    

Doordat ik aan de voorkant wordt meegenomen, scheelt dit veel (extra) werk achteraf. Dat is een voordeel voor zowel de klant als voor ons. Wat ook prettig werkt, is dat we op ieder kantoor meerdere disciplines werkzaam zijn. Je stapt zo even bij iemand naar binnen en je hebt snel antwoord. Zo houden we de lijnen kort en schakelen we snel.   

Samenwerken op het gebied van data & Power BI

Praktijkvoorbeeld 2

Ook op het gebied van data en Power BI werk ik samen met andere collega's. In die gevallen is het de discipline IT-advies die wordt aangehaakt. In mijn gesprekken met klanten praten we over uiteenlopende onderwerpen. Ik laat de klant hierin leidend zijn en vraag zoveel mogelijk door om tot de kern te komen. Een onderwerp dat ik wel altijd laat vallen is de toegevoegde waarde van Power BI.

Dit levert een klant zoveel extra op. Zoals real-time inzicht, concrete/gepersonaliseerde stuurinformatie en een efficiënte werkwijze om te rapporteren. Als ik een klant heb die hierin geïnteresseerd is, haak ik mijn collega Felicity aan. Ik praat haar bij over de klant en de uitdagingen waar hij/zij voor staat.

Daarnaast neem ik haar mee in de ambities die er zijn en de kansen die er liggen. Vervolgens koppel ik Felicity aan de desbetreffende klant en pakt zij het verder op. Ik ben daarna vanaf de zijlijn betrokken en zorg dat de klant tevreden is en blijft.

Daarnaast neem ik haar mee in de ambities die er zijn en de kansen die er liggen. Vervolgens koppel ik Felicity aan de desbetreffende klant en pakt zij het verder op. Ik ben daarna vanaf de zijlijn betrokken en zorg dat de klant tevreden is en blijft.  

Maakt dit je enthousiast? 

Word jij, net als ik, enthousiast van samenwerken en veel aandacht voor (persoonlijke) ontwikkeling? Dan kan het maar zo zijn, dat jij goed in ons team past! Kom eens kennismaken en sfeerproeven. Ik kan uit ervaring zeggen dat het best spannend kan zijn.

Als je prima op je plek zit, waarom zou je dan ergens anders kijken? Wellicht dat mijn andere blog je toch kan inspireren om gewoon eens rond te kijken. Ik deed het en ik heb er, oprecht, nog geen moment spijt van gehad!