Minder groei door crisis
De Jong & Laan hield voorafgaand aan de coronacrisis rekening met zo’n drie procent groei in 2020. In 2019 was het kantoor zeven procent gegroeid ten opzichte van 2018. Volgens Lokhorst is de groei echter iets lager uitgevallen, “omdat we door inzetten op kwaliteit en corona nu iets inefficiënter werken”.
Ondanks de crisis wél nieuwe mensen aannemen
Evenals voor de zomer werkt maar 15 tot 20 procent van de 700 medewerkers (2021) momenteel op kantoor. Maar net als in 2019 neemt de organisatie ook dit jaar per saldo weer circa twintig nieuwe mensen aan.
Mensen maken de organisatie. Zij kunnen de cultuur van het bedrijf vertalen naar klanten.
Volgens Lokhorst heeft het geen zin om er bij de pakken neer te zitten. "Waar angst heerst is geen ruimte voor vertrouwen. Omarm de kansen en ga zo goed mogelijk om met de bedreigingen. Mensen maken de organisatie. Zij kunnen de cultuur van het bedrijf vertalen naar klanten."
Volgens Lokhorst kan de Jong & Laan “nog goed aan nieuwe klanten komen, vooral de controleplichtige bedrijven." Op dit moment heeft hij nog geen zicht op het wegvallen van klanten als gevolg van de coronacrisis.
De toekomst van accountancy
Lokhorst ziet de toekomst van accountancy rooskleurig tegemoet. "Ik denk dat er altijd behoefte zal blijven bestaan aan accountancy. Een accountant kan zekerheid geven bij stukken die opgemaakt moeten worden. Maar ook op adviesgebied kun je de klant helpen door te wijzen op trends en ontwikkelingen."
"Ondernemers hebben geen tijd en geen zin om het zelf allemaal uit te zoeken. Zolang we daarin kunnen voorzien, kunnen we toegevoegde waarde leveren."
Dit bericht is gebaseerd op een interview van ING met directeur Marco Lokhorst.