Relatiebeheerder saai? Niet als je zo te werk gaat

Met de vakantie in het vooruitzicht schrijf ik deze blog voor onze WerkenBij site. Mijn gedachten dwalen af naar de vorige vakantie, met twee vrienden tien dagen in een zonovergoten Turkije. Een heerlijk resort met ontzettend gezellige mensen.

Steven Werner
Steven Werner

Overdag bakken op het strand en ’s avonds een biertje aan de poolbar. Ultiem ontspannen! Nederlanders weten elkaar op de één of andere manier toch altijd snel te vinden in zo’n resort, dus zaten we op de tweede avond al potjes te kaarten met een groep Nederlanders.

Door nieuwsgierigheid gevoed komen de gesprekken op gang. “Wat ik doe, als ik straks weer thuis ben? Ik ben relatiebeheerder bij een accountantsorganisatie.”

“Accountants?! Die zijn toch hartstikke saai?”

“Nou, niet bij de Jong & Laan!”

Klant bezoeken

Vaak hoor ik van mensen dat ze denken dat accountants vijf dagen in de week op kantoor zitten en alleen maar bezig zijn met cijfertjes. Dat geldt gelukkig niet voor mij en mijn collega’s.

Ik pak graag de auto om naar een klant toe te rijden en een rondje door het bedrijf te maken. 

Als ondernemende accountants zoeken we de klant graag op. Wat steeds belangrijker wordt in onze werkzaamheden is begrijpen waar de klant mee bezig is en hierop inspelen. 

Initiatief en zelfstandig aan de slag

In januari 2017 werd ik relatiebeheerder bij de Jong & Laan in Dedemsvaart, na een aantal jaren als assistent-accountant in Hardenberg. Een nieuwe klantenportefeuille is in het begin spannend, maar ook een prachtige uitdaging. Bij de Jong & Laan wordt eigen initiatief gewaardeerd en in overleg kan je veel werkzaamheden zelfstandig oppakken.

Ik pak dan ook graag de auto om naar een klant toe te rijden en een rondje door het bedrijf te maken. De processen worden besproken. De geldstromen die daarbij horen, zie ik later terug in de administratie.

Vooruitkijken en adviseren

Door de processen te volgen in de financiële administratie wordt het opstellen van de jaarrekening een fluitje van een cent. Zo blijft er tijd over om met de klant vooruit te kijken: “Volgend jaar misschien toch die investering, maar wat levert het op?” Samen brengen we de scenario’s in kaart en zoeken we naar geschikte vormen van financiering.

Eigen initiatief wordt gewaardeerd en in overleg kan je veel werkzaamheden zelfstandig oppakken.

Kennis van de klant is key

Op dag twee van de vakantie was 'de accountant' saai en alleen maar bezig met cijfertjes. Maar in de loop van de vakantie werden de gesprekken toch anders: “Als ik een boot koop, kan ik die dan ook zakelijk aanschaffen voor mijn bouwbedrijf?” “Ik zie niet in waarom dit als zakelijk aangemerkt zou kunnen worden.” Was mijn eerste reactie.

Hij legde uit dat hij een bouwbedrijf in Harlingen heeft en veel werkzaamheden doet op de Waddeneilanden. Een boot komt dan goed van pas. Dat verandert de situatie natuurlijk compleet. Kennis van de klant is key in onze dienstverlening en dat is ook gelijk wat ons werk zo mooi maakt.

Blog
Van belastingadviseur naar fotomodel
Lees meer
Blog
Accountants zijn 'hot'! Wie had dat gedacht?
Lees meer
Pagina
Waarom de Jong & Laan?
Lees meer
Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren