Vertaalbureau Perfect

Shaking up the language industry and making people happy

Er moet snel een tekst in het Frans of Engels de deur uit. Voor een offerte, een brief, noem maar op. In spraak redt u zich prima in deze taal, maar een correcte zakelijke tekst opstellen, is wel even wat anders. Vertaalbureau Perfect is een partij die dit in een handomdraai regelt. Per maand maken ze meer dan 1000 vertalingen. En dat is niet het enige waar ze goed in zijn.

Om de Deloitte Fast 50 te halen, de lijst met de snelst groeiende technologiebedrijven van de Benelux, moet je meer in huis hebben. Van eenmanszaak naar het bedrijf van nu: ze maakten al een mooie reis én zijn nog lang niet klaar. Rutger van der Veer, accountant, ondersteunt en adviseert deze mooie club maar wat graag.

Razendsnelle ontwikkelingen

Vertaalbureau Perfect bestaat inmiddels 10 jaar. Oprichter Sam van Gentevoort begon 'Duits Perfect', specialisten voor Duitse vertalingen, als startup. Een eenmanszaak zonder professioneel team, zonder in-house vertalers en zonder certificeringen.

Maar tijden veranderen en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Er was al snel vraag naar andere vertalingen. ‘De maatschappij' went er steeds meer aan dat alles op afroepbasis, klik en klaar, beschikbaar is. Of in ieder geval, zo snel mogelijk. Flexibel en ondernemend als ze zijn, speelde Vertaalbureau Perfect hier meteen op in.

Collectief ondernemerschap

In de jaren erna maken ze een flinke groei door. Het streven? Elke dag een beetje beter worden en de klant gelukkig(er) maken. Hun waarden spelen hierin een belangrijke rol. Plezier en balans, aandacht voor taal en klant, vertrouwen en gezonde groei in alle opzichten. Sam gaat hierbij volledig uit van collectief ondernemerschap. Ambitie? Het mooiste en grootste online vertaalbureau zijn. En betekenisvol ondernemen.

Om deze droom te verwerkelijken halen ze alle nodige kennis en kunde in huis; waaronder die van een ondernemende accountant. En daar kwam de Jong & Laan om de hoek kijken.

Lees verder na de afbeelding.

Vertaal bureau perfect en de Jong en Laan

Overstap van eenmanszaak naar bv

In 2012 ontmoetten Vertaalbureau Perfect en de Jong & Laan elkaar. Sam: “Allereerst regelde de Jong & Laan de jaarrekening en de fiscale aangiften. Dat ze een meedenkende club zijn, bleek al snel toen duidelijk werd hoe onze administratie in elkaar zat: veel kleine transacties. We kregen hiervoor concreet advies, een plan van aanpak en hulp bij het efficiënt inrichten en automatiseren hiervan.”

We kregen concreet advies, een plan van aanpak en hulp bij het efficiënt inrichten en automatiseren.

Bij jaarrekeningen en aangiften bleef het echter niet. Rutger: "Sinds onze eerste ontmoeting zijn ze enorm gegroeid. In 2014 hielpen we ze met de overstap naar een bv. Bij de ontwikkelingen die het bedrijf doormaakte, was het onder andere vanuit fiscaal oogpunt en in verband met de aansprakelijkheid verstandig en aantrekkelijk om deze overstap te maken. Daarnaast geeft het meteen een meer professionele uitstraling."

Sam: "Ook toen we plannen hadden voor het opzetten van een GMBH kon ik bij de Jong  Laan terecht. Een GMBH is vergelijkbaar met de Nederlandse BV, maar er zitten voordelen aan. We staan nu in het Duitse Handelsregister ingeschreven en hebben een Duits belastingnummer. We namen de nodige stappen, met als resultaat: Ubersetzungsbüro Perfekt."

Subsidieaanvraag

Vooruitstrevend als ze zijn, ontwikkelt Vertaalbureau Perfect ook eigen producten. Een van deze producten is Fairlingo. Het idee hiervoor ontstond tijdens een borrel met investeerders; kunnen we vanuit de cloud vertalingen maken?

Met het oog op de toekomst lijken vertaalbureaus een overbodige schakel te worden. Vertaalplatform Fairlingo heeft transparante tarieven, het vertaalproces is live te volgen en de ‘klant’ kan rechtstreeks contact hebben met de vertaler die sowieso de moedertaal spreekt.

Erg innovatief! Met dit idee wist Sam een mooie subsidie aan te trekken.

"De Jong & Laan zorgde ervoor dat we voldeden aan de subsidievoorwaarden en dat de subsidie op de juiste plek in de organisatie terechtkwam. Wat we vooral belangrijk vonden, was dat er duidelijkheid kwam over wie de eigenaar van de software zou zijn. Het idee van Fairlingo kwam van mij, maar een andere partij ontwikkelde de software. En tjah, wie is dan de eigenaar?”

Rutger: "Wij komen dit vaker tegen bij ondernemers en hameren er enorm op dat ze dit juist regelen voor de administratie: volledig dichtgetimmerd, zodat hier in de toekomst geen onduidelijkheid over ontstaat." Met behulp van deze subsidie is spin-off Vertaalplatform Fairlingo opgezet, indrukwekkend!

Beloning voor inzet

Het harde werken en de ondernemende instelling heeft Vertaalbureau Perfect geen windeieren gelegd. Het heeft tegenwoordig maar liefst:

  • 37 vakgebieden;
  • 9 branches en;
  • 39 taalspecialismen.

Dat het bedrijf het ontzettend goed doet, viel niet alleen ons op.

Vele keren zijn ze genomineerd voor verschillende prijzen. Ze wonnen vier jaar op rij de FD Gazellen Award voor één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland en ze stonden in 2014 als twaalfde op de toonaangevende lijst Deloitte Fast 50 Ranking met de snelst groeiende technologiebedrijven.

Dit succes is volgens Sam vooral te danken aan het moment waarop ze de markt betraden. “Rond 2008 ontwikkelden steeds meer diensten zich naar het online speelveld. Ook wij gingen hier toen in mee. We investeerden veel en focusten vooral op automatisering. Dat heeft zich gelukkig uitbetaald in dit succes. En al klinkt het cliché, zonder goede mensen en hard werken hadden we dit niet bereikt.”

Al klinkt het cliché, zonder goede mensen en hard werken hadden we dit niet bereikt.

Zo'n Gazellen Award, daar komt natuurlijk veel bij kijken. Zo moest de administratie van Vertaalbureau Perfect tip top in orde zijn. "Dit is een kwaliteitstandaard die we als de Jong & Laan altijd hebben, maar als een klant genomineerd wordt, zetten we alle zeilen bij om de juiste cijfers op tijd aan te leveren. Ondanks dat de administratie en jaarrekening nog niet klaar waren, wisten we het op tijd voor elkaar te boksen", aldus Rutger.

Wederzijdse betrokkenheid

Goede relatie tussen adviseur en klant

Regelmatig zitten de mannen bij elkaar. Daarnaast spreken ze elkaar vaak telefonisch. Rutger: "Als we bij elkaar zitten, bespreken we alles. Wat is verstandig om te doen? En wat moet je absoluut niet doen? Klopt de structuur van de organisatie nog steeds? Hoe gaat het met het personeelsbeleid, hoe blijven ze aantrekkelijk voor jonge professionals?

We kijken natuurlijk ook naar de totale groei en welke kansen in het vizier liggen. Gebaseerd op feiten en cijfers, maar ook op ondernemersgevoel. We gaan echt de diepte in."

Rutger heeft respect voor Sam, die dit in zijn eentje heeft neergezet. "Hij komt bescheiden over als persoon, ik vind hem ook geen 'typische ondernemer', maar hij weet wat hij wil en hij flikt ’t gewoon!"

Ook werken voor één van onze mooie klanten? Bekijk snel onze vacatures

Meer klantcases

Case
Virol: "Wat heb je nu nog nodig om zekerheid op die controle te krijgen?"
Lees meer
Case
Waarborg Vastgoed: "Sterker nog, ik kijk nu juist luchtiger tegen rapportages aan"
Lees meer
Case
Je mag alles benoemen, maar dat hoeft niet altijd op hetzelfde moment
Lees meer