Een helikopterview heb ik nodig in mijn functie, maar ook als ik vlieg

Een helikopterview heb ik nodig in mijn functie, maar ook als ik vlieg

Mijn ideale werkdag? Doen waar je goed in bent. Jaarrekeningen, belastingaangiften en adviezen worden door mijn collega's opgesteld, die zijn daar beter in. Bij mij past meer het bespreken en adviseren. Als accountant kan ik natuurlijk rekenen. Weten hoe het fiscaal in elkaar steekt, doe ik ook.

Harry Westerbroek
Harry Westerbroek Partner

Na mijn HEAO Accountancy leerde ik door voor belastingadviseur en daarna studeerde ik universitair af in Fiscaal Recht. Deze achtergrond, gecombineerd met ondernemerschap, zorgt ervoor dat ik van bovenaf situaties kan bekijken en op het juiste moment de juiste beslissingen neem.  

Zo halen we voor onze klanten het meeste voordeel uit een situatie. En daar krijg ik energie van.

Zaken overzien

Een uitgesproken mening, zeggen waar het op staat; dat past bij mij. Ik baseer naast feitelijke informatie mijn beslissingen ook op ervaring, onderbuikgevoel en handel altijd met een ondernemende inslag. Ik weet welke kant ik op wil en zet me daar dan 100% voor in. Elementen die ik ook toepas als ik in mijn autogyro vlieg.

“Overzicht en rust houden, om op het juiste moment de juiste beslissing te nemen.”

Met een beperkte hoeveelheid aan metertjes en feitelijke informatie, moet ik vooral beslissingen nemen op ervaring en gevoel.

Wanneer ik ga landen, moet ik in een splitsecond veel zaken overzien en daarop acteren. Waar komt de wind vandaan? Op welke hoogte zit ik? Ik moet overzicht en rust behouden en het lef hebben om een beslissing te nemen.

Onderscheiden

Nu hoor ik je denken:  autogyro, wat is dat? Een autogyro lijkt op een kleine helikopter, maar start en landt als een vliegtuig. Hij vliegt langzamer dan een vliegtuig, maar je hebt veel meer zicht. Mijn voorkeur heeft de open versie van de autogyro, dat lijkt op motorrijden in de lucht.

Waar je zicht in een vliegtuig beperkt wordt door de carrosserie om je heen of de vleugels, zit je bij een autogyro letterlijk buiten, met alleen een rotor boven je.  Zo vrij als een vogel vlieg je door de lucht en heb je een fantastisch uitzicht. Een prachtige 'autogyro-view', goed overzicht ofwel de 'helikopterview'.

Grote kans dat je een dergelijke vliegmachine niet kent. Er zijn er slechts een handjevol van in Nederland en van dit type maar twee. Hoe ik er bij kom om deze te gaan vliegen? Motorrijden leek me fantastisch, maar ook gevaarlijk. Ik zocht naar een alternatief. Daarbij wil je, als adviseur en ondernemer, ook onderscheidend en vernieuwend zijn. 

“Mensen onthouden het, als je iets bijzonders doet.”

Je wilt ergens mee opvallen, iets doen wat een ander niet doet. Mensen onthouden het, als je iets bijzonders doet. Daarbij is het financieel aantrekkelijker dan vliegen met een helikopter, dat had ik met mijn achtergrond natuurlijk al lang uitgezocht.

Werk en privé combineren

Het werk en mijn hobby kan ik zelfs combineren. Onlangs vloog ik met een klant boven een bepaald terrein, om van bovenaf te bekijken wat de beste locatie voor hem was. Vanuit de lucht gaf het toch een heel ander beeld, dan vanaf de grond. De klant nam dit uiteindelijk in zijn beslissing mee. Mooi, als je zo een bijdrage kan leveren.

Voor klanten is het een prachtige ervaring om een keer zo te vliegen en in de lucht de besturing even over te nemen. Het starten en landen laten ze echter graag over aan de specialist.

Aan het vliegen zijn natuurlijk wel regels verbonden. Zolang het nog licht is, mag ik de lucht in. In de zomerperiode maak ik daar optimaal gebruik van. Aan het eind van een zomerse werkdag ga ik genieten van het prachtige uitzicht en optimale gevoel van vrijheid in de lucht. Om daarna de perfecte landing in te zetten en de volgende dag weer met nieuwe energie aan mijn werk te beginnen.

Hoe behoud jij de helikopterview?

Groeien als professional bij de Jong & Laan

Wat kan je verwachten als je bij ons komt werken?