Waarom wonnen wij de Medewerkerbelevingaward?

Waarom wonnen wij de Medewerkerbelevingaward?

Zo begon ik mijn LinkedIn update een dag na het in ontvangst nemen van de Medewerkerbelevingaward. Een award die werd uitgereikt door Integron, onze partner in het uitvoeren van het Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Zij organiseren jaarlijks de Belevingawards. Samen met mijn collega Tjitske, op naar de Efteling!

Mattijs Buitinga
Mattijs Buitinga Manager HR

De nominatie

Een paar maanden geleden belde onze consultant van Integron. Hij vertelde enthousiast: “We nomineren jullie in de categorie Medewerkerbeleving, jullie maken kans op een award!”.

 We waren verrast en tegelijk nieuwsgierig. Waarom wij?

Onze hoge tevredenheid (ruim 90% van de collega’s was vorig jaar tevreden tot zeer tevreden over het werken bij de Jong & Laan) viel ze op. Mede daarom kreeg ik de vraag of ik tijdens het event twee break-out sessies wilde verzorgen.

We waren verrast en tegelijk nieuwsgierig. Waarom nomineerde Integron ons voor de award? Ik, break-out sessies verzorgen? Is dat wel interessant genoeg? Volgens Integron typeerde dit onze nuchtere bescheidenheid als organisatie. Onze aanpak van het MTO en de vervolgacties die we eraan koppelden, vormden volgens hen een mooi verhaal. Een voorbeeld van hoe het ook, en hoe het anders kan.

Sheets ter inspiratie

Dat onze consultant dat goed had ingeschat, bleek wel tijdens de break-out sessies. Ik vertelde het verhaal van onze ‘vakantiecheque-actie’, waarbij collega’s die een nieuwe collega aanbrachten kans maakten op een geweldige vakantiecheque.

Daarnaast liet ik foto’s van onze collega’s in onze employer brand campagne zien en nam ik de aanwezigen mee in onze MTO-aanpak. Tijdens de sessies werden veel foto’s gemaakt van de sheets. Achteraf hoorde ik dat deze werden doorgestuurd naar de recruiters, als inspiratie voor de werving van collega’s.

Na de break-out sessies kreeg ik veel leuke reacties en complimenten over onze aanpak. De keuze om collega’s te betrekken bij de campagne, de bereidheid van die collega’s om mee te werken, de hoge score op tevredenheid; voor ons voelt dat als heel normaal en vanzelfsprekend.

Onze mensgerichte, loyale cultuur moeten we koesteren

Tijdens de sessies merkte en hoorde ik echter dat het niet altijd vanzelfsprekend is. Daaruit blijkt maar weer, dat onze mensgerichte cultuur en loyaliteit onder collega’s iets is waar we trots op mogen zijn en wat we moeten koesteren!

Ook het feit dat onze directie vorig jaar de tijd maakte om bij alle vestigingen de MTO-uitslagen te delen, werd door veel deelnemers als bijzonder ervaren.

We wonnen een award!

Onze nominatie leidde uiteindelijk tot het winnen van de Medewerkerbelevingaward! Dat deed me toch meer dan ik vooraf had verwacht. Vooral door alle aandacht en reacties naderhand. De award is een mooie waardering voor de hoge mate van tevredenheid van collega’s en de manier waarop we binnen de Jong & Laan bezig zijn met de vervolgacties van ons MTO.

Deze ervaring en de award geven nog meer energie om verder te gaan met onze ambities en plannen:

  • We zetten MTO-vervolgmetingen uit;
  • We gaan verder met onze employer brand campagne;
  • We vragen in september opnieuw naar de tevredenheid over het werken bij de Jong & Laan.

10.000+ keer

Oh ja.. Het nagenieten heeft nog even geduurd. Mijn LinkedIn-update is inmiddels ruim 10.000 keer bekeken. De likes en reacties stroomden binnen. Van collega’s, maar ook van ex-collega’s en externe relaties die onze award een terechte waardering vonden.

Het maakte mij ervan bewust dat we in al onze nuchtere bescheidenheid ook trots mogen zijn. En deze trots ook best wat meer mogen delen met de buitenwereld! Kijk je mee naar onze vlog?

Uitreiking Belevingsaward met Tjitske en Mattijs