KNMV [video]

Een fijne samenwerking die meer dan 30 jaar teruggaat

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, ofwel de KNMV, is het hart van motorrijdend Nederland. Opgericht in 1904 en nu, 115 jaar later, hebben ze ruim 55.000 leden en zijn meer dan 300 motorclubs aangesloten. Een indrukwekkende organisatie, die wij met onze controlepraktijk maar wát graag ondersteunen.

Bekijk de video en zie hoe wij met elkaar samenwerken!

Niels van der Wolf
Niels van der Wolf Accountant

Video | KNMV

Zij zetten zich in voor de KNMV!

Het bedrijf

De Koninklijke Nederlanse Motorrijders Vereniging (KNMV) is het hart van motorrijdend Nederland. Opgericht in 1904 en nu, 115 jaar later hebben ze ruim 55.000 leden en zijn meer dan driehonderd motorclubs aangesloten. Een indrukwekkende organisatie.

We interviewden Hans Leenstra, manager academie & controlling bij de KNMV en Niels de Wolf, accountant bij de Jong & Laan.

Wat doet de KNMV?

Interviewer: Hans, wat doet de KNMV zoal?

Hans: Het is eigenlijk tweeledig wat wij doen. Enerzijds zijn wij de belangenbehartiger voor motorrijdend Nederland. Dat zijn toch zo’n 700.000 actieve motorrijders hier in Nederland.

Dat doen we door zelf voortgezette rijopleidingen te ontwikkelen en met overheden in gesprek te gaan over de verkeersveiligheid etcetera. Daarnaast organiseren wij samen met de lokale clubs en verenigingen en zo’n 350 officials, de hele sport in Nederland.

Interviewer: Het gaat dus goed, met motorrijdend Nederland?

Hans: Ja, dat mag je zeker stellen. Het gaat eigenlijk hartstikke goed. Enerzijds zien we een enorme toename, de afgelopen jaren, in het aantal recreatieve motorrijders in Nederland. De verkoop van motoren blijft stijgen.

Maar we zien ook dat we het in de sport gewoon heel erg goed doen. Op meerdere sportterreinen doen we gewoon mee in de wereldtop. Als organisatie moeten we natuurlijk meegroeien in alle ontwikkelingen. Dat betekent dat we op IT-gebied, op social media gebied, een stuk professionaliteit op alle vlakken eigenlijk, ons moeten doorontwikkelen.

Interviewer: En hoe speelt de Jong & Laan hierin een rol voor jullie?

Hans: De Jong & Laan is eigenlijk meer dan alleen onze accountant, het is tevens ook een sparringpartner voor ons. Je ziet dat de groei die we doormaken, gepaard gaat met nieuwe eisen aan je financiele administratie.

Daar hebben we hele goede contacten over met onze accountant. En dat is gewoon fijn, want ze kennen ons ook goed genoeg en kunnen ons daarin ook gewoon goed adviseren.

Het werken voor de KNMV

Interviewer: Niels, hoe ervaren jullie het werken voor de KNMV?

Niels: Werken voor de KNMV is hartstikke leuk. Het is een geweldige organisatie. Continu in ontwikkeling. Altijd nieuwe dingen die hier gebeuren. Het team vindt het harstikke leuk om hier te zijn.

We zijn inmiddels al, denk ik, dertig jaar betrokken bij de KNMV. We verrichten natuurlijk in eerste instantie vooral de controle van de jaarrekening. Maar ook meerdere collega’s vanuit de vestiging zijn betrokken bij de organisatie.

We verrichten onder andere de advisering, we helpen ze mee om de administratie wat efficienter in te richten. En vooral ook tegenwoordig de managementinformatie: het uitwerken van een mooi model daarvoor, is waar we bij ondersteunen.

De controleaanpak

Interviewer: En is er door de jaren heen veel veranderd in de controleaanpak?

Niels: Ja, een controle blijft een controle. Maar wel zien we dat we steeds meer nieuwe technieken gebruiken in de uitvoering. Met name data-analyse is een goed voorbeeld daarvan.

De collega’s die hier vooral mee bezig zijn binnen de Jong & Laan, die zetten we dan bij klanten ook weer in, voor zaken als management informatie ontwikkelen en het verbeteren van de financiele administratie.

Interviewer: En waarom is het zo belangrijk voor jullie organisatie?

Hans: Voor ons is het belangrijk, omdat we eigenlijk altijd gewend waren te sturen op een stukje financiele informatie achteraf. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat we eigenlijk continu willen weten: hoe ontwikkelen onze leden zich, hoe ontwikkelt de sport zich etc. etc. Ja, dan wil je gewoon snel inzicht hebben.

Interviewer: En hoe spelen jullie hierin een rol, als de Jong & Laan?

Niels: Naast de controle, spreken we regelmatig af met de klant. Dan nemen we de management informatie door, kijken we naar nieuwe ontwikkelingen. Dan kijken we gewoon welke zaken er spelen en waarin wij dan ook kunnen adviseren.

De samenwerking

Interviewer: Wat kenmerkt jullie samenwerking?

Hans: Nou, eigenlijk zit het al in het woord samenwerking, want zo voelt het ook echt. Dus het is niet de accountant die een keer per jaar eventjes een controle komt doen. Maar het voelt echt alsof hij naast ons zit, meedenkt met het bedrijf en tegelijkertijd voldoende kritisch is om ons waardevolle adviezen te kunnen geven.

We gaan wel heel ver terug samen, maar uiteindelijk is het soms misschien verstandig om te wisselen van accountant. Dus dat hebben we een keer gedaan. Dat is buitengewoon slecht bevallen. Juist omdat we dat gevoel misten bij ons specifieke bedrijf. En toen zijn we eigenlijk al heel snel, na een jaar, weer teruggekomen bij de Jong & Laan accountants.

Interviewer: Dat klinkt als een fijne samenwerking, Niels.

Niels: Het is een ontzettende fijne samenwerking. Het is natuurlijk altijd vervelend als je een keer een klant kwijtraakt. Altijd contact blijven houden. En toen ze na een jaar weer opbelden, hebben we ze natuurlijk meteen weer met open armen ontvangen.

Interviewer: Is er dan ook een goede samenwerking met het controleteam?

Niels: Een hele goede samenwerking. Het is leuk om hier samen te zitten bij de klant. Iedereen heeft zijn eigen ontwikkelpunten, zijn eigen uitdagingen. En samen brengen we elkaar verder.

Meer weten over onze controlepraktijk?